בדיקה אורודינמית/אורודינמיקה

URODYNAMIC STUDY

זוהי בדיקה מרפאתית שמטרתה לבחון את אופן תפקוד שלפוחית השתן והשופכה (הצינור המנקז את השלפוחית שמקצהו יוצא השתן בזמן ההשתנה). מטרת הבדיקה הינה לזהות בעיות באגירת השתן ו/או בריקונו.

הפרעות במתן שתן עלולות להופיע בכל גיל. ישנה עלייה בשכיחות של הפרעות אלו (ובעיקר של דליפת שתן) עם הגיל, אחרי הריונות, לידות ובגיל המעבר. הפרעות אלו יכולות להיות אחד או שילוב של התסמינים הבאים:

1. דליפת שתן בזמן שיעול, עיטוש, צחוק או פעילות גופנית מאומצת.
  2. צורך עז ופתאומי להטלת שתן עם/בלי דליפת שתן וצורך תכוף בהטלת שתן.
  3. התעוררות מרובה בלילה בשל צורך להטלת שתן.
  4. קשיים בהטלת שתן.
  5. דלקות חוזרות בדרכי השתן.

תוצאות הבדיקה האורודינמית יכולות לסייע לרופא לקבוע מה הבעיה הגורמת לתסמינים ובהתאם להתאים את הטיפול הכי טוב.

יש לציין כי הבדיקה, ברוב המוחלט של המקרים, איננה כואבת ומרבית המטופלות מתארות תחושת אי נוחות קלה בלבד. במקרים רבים ישנה חרדה לפני הבדיקה מאחר והתיאור שלה נשמע הרבה יותר מאיים מכפי שהיא בפועל.

הכנות לבדיקה

• יש להביא טופס 17 מקופת חולים עבור בדיקה אורודינמית ובדיקת רופא גניקולוג.
  • יש לבצע תרבית שתן ובדיקת שתן לכללית בקופת החולים בטווח של לא יותר מ-10 ימים ממועד הבדיקה ולהביא את התשובות במועד הבדיקה.
  • יש למלא ‘יומן השתנה’ (המצורף למסמך זה) במשך יומיים רצוף ולהביא אותו במועד הבדיקה. יומן זה הוא למעשה טבלה שבה יש לפרט את כמות וסוג השתייה במשך היום וכן את כמות השתן המוטלת בשעות היום והלילה. יש למלא בטבלה את השעה ולצידה את כמות השתייה או השתן. בנוסף, יש לתעד ביומן באם היו אירועי דחיפות פתאומית למתן שתן ובאם היו אירועי דליפת שתן ולציין מה הוביל לאירוע הדליפה (למשל שיעול, ריצה, תחושת דחיפות, קימה משכיבה וכו’). יש נשים שמוצאות שיותר נוח להן למלא את היומן במהלך סוף השבוע. לצורך מדידת כמות השתן המוטלת יש צורך בכוס מדידה עם שנתות שיכולה למדוד לפחות 500 מ”ל. יש לבצע גם רישום של כמות וסוג השתייה במהלך היום וניתן להיעזר באיור שלמטה שמתאר את הכמות במ”ל במכלי שתייה נפוצים:
  • יש להפסיק נטילת תרופות לטיפול בתסמיני ה”שלפוחית הרגיזה” כשבוע טרם ביצוע הבדיקה וליידע את רופא המשפחה בכך. דוגמאות לתרופות אלו הן: Betmiga, Vesicare, Spasmex, Toviaz.
  • ביום הבדיקה מומלץ להימנע, במידת האפשר, מהטלת שתן לפחות שעתיים טרם הבדיקה מאחר ובחלקה הראשון של הבדיקה יש צורך בשלפוחית שתן מלאה באופן

שהינו נוח. אין צורך בצום או בשתייה מרובה. מומלץ להגיע עם מכנסיים/חצאית מאחר ובבדיקה יהיה צורך לפשוט את חלק הביגוד התחתון וללבוש חלוק.

שלבי הבדיקה

• הבדיקה אורכת כחצי שעה ואיננה דורשת הרדמה כלשהי.
  • בשלב ראשון המטופלת מתבקשת להטיל שתן על גבי מתקן אסלה מיוחד שמאפשר למדוד את מהירות זרימת השתן.
  • בשלב השני מוחדרת צינורית פלסטיק דקה (הקרויה צנתר/קטטר) לשלפוחית השתן לצורך ריקון ומדידת שארית השתן לאחר ההשתנה. צינורית זו תוצא אחרי הניקוז ואז יוחדרו שתי צינוריות דקיקות- האחת לשלפוחית השתן והשנייה לרקטום. הצינוריות מסייעות למדידת הלחצים בשלפוחית השתן ובחלל הבטן. בשלב זה יוחל במילוי של שלפוחית השתן עם מים עד לנפח שבו המטופלת חשה ששלפוחית השתן שלה מלאה ושיש לה רצון להתרוקן. תוך כדי המילוי ישאלו שאלות לגבי תחושת מילוי שלפוחית השתן.
  • במהלך מילוי שלפוחית השתן המטופלת תתבקש לבצע פעולות כמו שיעול, לחיצות, הקשבה לצליל של מים זורמים – זאת על מנת לבדוק באם אלו גורמים לדליפה או התכווצות לא רצונית של שלפוחית השתן.
  • בשלב האחרון המטופלת תתבקש לרוקן את שלפוחית השתן בשנית על מתקן האסלה המיוחד, אולם הפעם זה יבוצע עם הצינוריות הדקות שימדדו את הלחצים בזמן ההשתנה.
  • כל הצינוריות יוצאו, תבוצע בדיקת אולטרה-סאונד חיצונית למדידת כמות הנוזלים שנשארה בשלפוחית השתן והבדיקה תסתיים.

לאחר הבדיקה

• ממצאי הבדיקה יוסברו על ידי הרופא ובמידת הצורך יומלץ על תוכנית טיפול כלשהי.
  • מומלץ להרבות בשתיית מים ביום הבדיקה וביום שלאחריו על מנת לשטוף את מערכת השתן מחיידקים ולהפחית בכך את הסיכון לזיהום בדרכי השתן. לעיתים גם ניתן טיפול אנטיביוטי חד פעמי מונע בכדורים.
  • אין הגבלות מיוחדות לאחר הבדיקה וניתן לבצע את כל פעילויות השגרה.
  • ביום הבדיקה תיתכן תחושת צריבה במתן שתן, תכיפות ודחיפות במתן שתן ותיתכן הופעת שתן דמי. אלו צפויים לחלוף תוך מספר שעות עד יום לאחר הבדיקה.
  • הבדיקה האורודינמית היא בטוחה מאוד ולרוב נטולת סיבוכים, אולם קיים סיכון אפשרי של הופעת דלקת בדרכי השתן. לפיכך, באם אחרי הבדיקה מופיעים עליית חום מעל C38°, כאבי בטן תחתונה חזקים, צריבה עזה במתן שתן או קושי במתן שתן מומלץ לפנות לבדיקה אצל רופא המשפחה.