תומכן נרתיקי (פסרי) כאפשרות טיפול שאינו ניתוחי לצניחת איברי אגן ולדליפת שתן במאמץ

VAGINAL PESSARY

צניחת איברי אגן וגורמי סיכון

צניחת רחם או דפנות הנרתיק היא בעיה שכיחה ביותר שמופיעה במעל למחצית מכלל הנשים באוכלוסייה, בדרך כלל בעשור החמישי לחיים. ברוב המקרים קיימת צניחה בדרגה קלה שבה החלק הצנוח ביותר איננו בולט מעבר לפתח הנרתיק. במקרים הללו הצניחה לרוב איננה נמושה על ידי האישה ואיננה מפריעה לאיכות החיים והיא מתגלה רק בבדיקה שגרתית אצל רופא נשים. אולם, בחמישית מכלל הנשים הצניחה גורמת לתחושת “גוש” הבולט מהנרתיק שיכול לעיתים להפריע לתפקוד היום-יומי. תסמינים נוספים שייתכנו כתוצאה מהצניחה הם: תכיפות ודחיפות במתן שתן, זיהומים חוזרים בדרכי השתן, קשיים במתן שתן (עד כדי עצירת שתן), עצירות וקשיים בהטלת צואה, הפרעה לתפקוד המיני וכאבים בפות, בבטן התחתונה ובגב התחתון.

כ-10 אחוז מכלל הנשים עוברות במהלך חייהן ניתוח לתיקון צניחת איברי האגן.

צניחת איברי האגן דרך פתח הנרתיק מתרחשת כתוצאה מחולשה של שרירי רצפת האגן ושל רקמות החיבור והתמיכה של רצפת האגן והנרתיק.

גורמי הסיכון הידועים הינם: גיל מבוגר, הריונות, לידות נרתיקיות ובפרט לידות מלקחיים, רקע משפחתי, עודף משקל, שיעול כרוני, עצירות כרונית ומחלות של רקמת החיבור.

תומכן נרתיקי (פסרי)

פסרי הינו טיפול לא ניתוחי לצניחת איברי האגן.

נשים עם צניחה קלה שאיננה תסמינית קרי- ללא תחושת בלט מהנרתיק, ללא הפרעות במתן שתן או צואה, ללא דלקות חוזרות בדרכי השתן וללא הפרעה בתפקוד המיני אינן זקוקות לטיפול בפסרי או לטיפול ניתוחי. עד כה לא הוכח בצורה ברורה שטיפול בפסרי יכול למנוע החמרה בדרגת צניחת איברי האגן ולפיכך בשלב זה פסרי איננו מומלץ כטיפול מונע.

נשים עם דרגת צניחה בינונית או קשה המפריעה לאיכות החיים, נשים עם קשיים בהטלת שתן או צואה, נשים הסובלות מדלקות חוזרות בדרכי השתן, נשים שאינן מעונינות בטיפול ניתוחי, נשים שטרם סיימו את תוכנית הילודה ונשים עם בעיות רפואיות מורכבות שבעקבותן קיים סיכון ניתוחי גבוה יכולות להנות מטיפול בפסרי.

קיימים סוגים שונים של פסרי, בגדלים שונים, בעלי צורות שונות כגון טבעת, קוביה, DONUT. הפסרי מוחדר לנרתיק על מנת לתת תמיכה לרחם ודפנות הנרתיק, למלא את חלל הנרתיק ולא לאפשר לאיברי האגן לבלוט מעבר לפתח הנרתיק.

חלק מסוגי הפסרי יכולים להישאר בנרתיק למשך חודשים ספורים ללא צורך בהוצאה וניקוי. חלק אחר צריך להחדיר ולהוציא על בסיס יומיומי. במידה ואת פעילה מינית יש צורך בפסרי מסוג כזה שתוכלי להחדיר ולהוציא עצמונית בשעת הצורך (לרוב מסוג קוביה).

הפסרי עשוי סיליקון ומיועד לשימוש למשך שנים רבות. לעיתים, אחרי שנים של שימוש, הפסרי משנה את צבעו ודוהה, אולם זה איננו סימן שיש צורך להחליפו. לעיתים רחוקות, בשל החמרה בדרגת הצניחה, יש צורך להחליף את הפסרי לאחד מסוג או בגודל אחר.

התאמת פסרי

מאחר ודרגת הצניחה ומבנה האגן שונים בין אישה לאישה, הכרחי לבחור נכון את סוג וגודל הפסרי (לבצע התאמת פסרי). לשם התאמה אופטימלית יש צורך במדידה על ידי שימוש בסטים של פסרי מצורות שונות ובגדלים שונים תוך עלייה הדרגתית בגודל, לפי הצורך.

תהליך ההתאמה כולל בדיקה גינקולוגית והערכת רופא נשים של מיקום ודרגת הצניחה ושל מבנה האגן. לפי הנתונים שלעיל הרופא מחליט על סוג וגודל הפסרי הרצוי. תהליך ההתאמה הינו לעיתים תהליך של ניסוי ותהיה עד מציאת הפסרי המתאים עבור אותה אישה. בזמן שהפסרי מונח בנרתיק הוא איננו אמור להיות מורגש על ידך ואיננו אמור לגרום לקשיים בהטלת שתן או צואה.

שימוש נכון ומעקב בתקופת השימוש בפסרי

לאחר התאמת הפסרי תקבלי מרשם לרכישתו (ניתן לרכוש בחלק מבתי המרקחת או דרך סוכן משווק). לאחר שתרכשי את האביזר עליך לפנות לרופא הנשים המטפל לצורך החדרתו הראשונית של הפסרי. באם הותאם לך פסרי מסוג קוביה תעברי הדרכה בזמן ההתאמה על החדרה והוצאה עצמונית של הקוביה. פסרי כזה חייב להיות מוצא על בסיס יומיומי על מנת למנוע היווצרות פצעים בנרתיק.

לאחר החדרתו של הפסרי לראשונה מומלץ להגיע לבדיקת רופא נשים מטפל לאחר חודש ובהמשך, לפי החלטת הרופא המטפל, אחת ל-3 חודשים. בזמן ביקור המעקב הרופא מוציא את הפסרי, מבצע בדיקה גיניקולוגית ומחזיר את הפסרי לנרתיק אחרי ניקויו ושטיפתו.

תופעות לוואי אפשריות

• לעיתים תיתכן היווצרות פצעים ברירית הנרתיק כתוצאה מהלחץ שמפעיל הפסרי על דפנות הנרתיק. במידה ומופיעים פצעים שכאלו יש להוציא את הפסרי ולטפל מקומית בתכשיר המכיל אסטרוגן (משחה/כדורים לנרתיק). בדרך כלל הנרתיק יחלים תוך מספר שבועות ואז ניתן לחזור לשימוש שגרתי בפסרי.
  • במידה והפסרי מתאים למבנה האגן שלך אינך אמורה לחוש אותו והוא איננו גורם לכאבים. במידה ואת חשה כאבים או אי נוחות יתכן שהפסרי איננו במקום או שאיננו מתאים לך ויש צורך בבדיקת רופא.
  • בזמן השימוש בפסרי תיתכן הפרשה נרתיקית מוגברת מהרגיל. ההפרשה הינה בצבע רגיל וללא ריח רע. במידה ומופיע דימום, הפרשה עם ריח רע או בצבע שאיננו רגיל ייתכן שזהו סימן לדלקת או פצע בנרתיק. במקרים הללו עליך לפנות לבדיקת רופא הנשים המטפל. לרוב הנשים המשתמשות בפסרי מומלץ להשתמש בתכשיר לנרתיק המכיל אסטרוגן למניעה.
  • במקרים נדירים ביותר תיתכן תזוזה של הפסרי לעמדה כזו שתגרום לעצירת שתן או קשיים במתן צואה. במקרים נדירים בהם לרוב האישה איננה במעקב סדיר תיתכן חדירה של הפסרי מעבר לרירית הנרתיק לאיברים סמוכים דוגמת כיס השתן.

פעילות לאחר הכנסת פסרי

אין צורך בהגבלה בתיפקוד היומיומי או בפעילות גופנית.

קיום יחסי מין

ברוב המוחלט של סוגי הפסרי קיים קושי בקיום יחסי מין, הכוללים חדירה, בזמן שהאביזר נמצא בנרתיק. חלק מהנשים שמשתמשות בפסרי טבעתי ללא ממברנה יכולות לקיים יחסי מין. נשים פעילות מינית זקוקות להתאמת פסרי שנוח להחדרה ולהוצאה עצמית (לרוב מסוג קוביה) על מנת להוציאו טרם האקט המיני.

שימוש בתכשיר אסטרוגן נרתיקי

בנשים בגיל המעבר המשתמשות בפסרי מומלץ להשתמש בכדורים או משחה לנרתיק על מנת לטפל ביובש נרתיקי ולמנוע דלקות ופצעים ברירת הנרתיק.