אימון שלפוחית השתן

BLADDER TRAINING

 

נשים רבות חוות בעיות הקשורות בשלפוחית השתן בנקודת זמן כלשהי בחייהן. שלושת הבעיות הכי שכיחות הן תדירות השתנה מוגברת, תכיפות ודליפת שתן מתוך דחיפות. תדירות השתנה מוגברת משמעותה צורך ללכת לשירותים להטיל שתן יותר מ-7 פעמים בשעות היום. אם את מתעוררת משינה יותר מפעם ביום בשל צורך להטיל שתן זה נקרא השתנה לילית. דחיפות זהו צורך עז ומיידי ללכת לשירותים להטיל שתן ובמידה ויש דליפה טרם הגעה לשירותים זוהי דליפת שתן מתוך דחיפות. כל הבעיות שלעיל נובעות לעיתים קרובות מ’תסמונת השלפוחית הרגיזה’, קרי, שלפוחית שתן (או כיס שתן) שמתכווצת באופן שאיננו רצוני. באופן נורמלי, אחרי הגמילה בגיל הילדות, שלפוחית השתן אמורה להתכווץ רק במקרה בו אנו יושבים בשירותים ומעוניינים להטיל שתן- השלפוחית מתכווצת באופן רצוני, במקביל לכך השופכה (הצינור היוצא משלפוחית השתן) נרפית ואז השתן זורם. 

 

אימון שלפוחית השתן

המטרה באימון שלפוחית השתן היא להיפטר מהרגלים רעים, ללמוד הרגלים טובים ולהחזיר את השליטה הרצונית על שלפוחית השתן.

מחקרים הראו כי אימון שלפוחית השתן יעיל בנשים רבות להפחתת תדירות ההשתנה, דחיפות ההשתנה ודליפת שתן מתוך דחיפות.

אימון שלפוחית השתן יכול לסייע להאריך את משך הזמן בין ביקורים בשירותים, עוזר להגדיל את נפח השתן ששלפוחית השתן מסוגלת להכיל ועוזר לשלוט בתחושת הדחיפות בזמן התכווצות לא רצונית של שלפוחית השתן. 

באימון שלפוחית השתן מתבצע לימוד עצמי של האישה על מנת להבין את המסרים ששלפוחית השתן שולחת-  לאילו מסרים להקשיב ומאילו מסרים להתעלם. אימון זה אמור לסייע לזהות מתי שלפוחית השתן מלאה ומתי לא.

 

טיפים לסיוע בשליטה על שלפוחית השתן

לעיתים ישנם שינויים אחרים שניתן לעשות על מנת לשלוט טוב יותר בשלפוחית השתן.    אם קיים עודף משקל, סכרת שאיננה מאוזנת, עצירות כרונית או נטילת תרופות שמשפיעות על תפקוד שלפוחית השתן מומלץ לשוחח על כך עם הרופא המטפל מאחר וכל אלו יכולים להחמיר את התסמינים.

מומלץ להקפיד לשתות כ- 6-8 כוסות מים ליום (1000-1500 מ”ל), אלא אם הרופא המטפל הורה אחרת. מומלץ לא להמעיט בשתייה מתוך מחשבה שזה יגרום להפסקת הדליפה- ההפך הוא הנכון מאחר ושתן מרוכז יתר על המידה מגרה את שלפוחית השתן ועלול להחמיר את המצב ולגרום ליותר התכווצויות לא רצוניות של שלפוחית השתן.

מומלץ להימנע משתיית משקאות המכילים קפאין דוגמת קפה (נמס/שחור וכו’), תה (לרבות תה ירוק), קולה ומשקאות אלכוהוליים. מומלץ להשתמש במקום בקפה/תה נטול קפאין.

יש להימנע משתייה כ-3 שעות טרם השינה מאחר וזה יכול להקטין את הסיכוי להתעורר מהשינה בשל צורך להטיל שתן.

 

טכניקות להפחתת תדירות ההשתנה

כדאי לבדוק את יומן ההשתנה. לראות מהו מרווח הזמן הממוצע של הליכה לשירותים להטלת שתן בשעות הערות. באם המרווחים קצרים יותר מ-2-3 שעות מומלץ לנסות להאריך את הזמן בין הביקורים בשירותים לצורך הטלת שתן. לדוגמא, אם בממוצע כל שעה ישנה הליכה לשירותים, יש להציב כמטרה ללכת כל שעה ורבע. באם ישנה תחושת דחיפות טרם זמן המטרה שהוצב, יש לנסות לדחות את הביקור בשירותים בעזרת שימוש באחת מהשיטות שיפורטו בפסקה הבאה.

אם הושג מרווח זמן המטרה שהוצב בהתחלה ויש יכולת להתמיד בכך למשך כ-4 ימים ברציפות, יש להאריך שוב את המרווח בין ביקורים בשירותים לצורך הטלת שתן בכרבע שעה נוספת. בצורה זו מומלץ להאריך את המרווחים עד למרווח של 2-3 שעות בין הטלת שתן אחת לבאה במשך שעות היום.

מומלץ לנסות להפסיק/לצמצם ביקורים בשירותים “רק ליתר ביטחון”. שלפוחית שתן באופן נורמלי יכולה להכיל כ-400 מ”ל שתן בנוחות (שזה שווה ערך ל-2 כוסות). יש לוודא האם באמת יש צורך לבקר בשירותים בכל פעם לפני שיוצאים מהבית או שזהו רק כוח הרגל. באם למשל התרחשה הליכה לשירותים 20 דקות קודם לכן, כנראה שאין באמת צורך ללכת שוב. חשוב לא להרגיל את שלפוחית השתן להכיל נפח נמוך משום שזה עלול להחמיר את המצב ולגרום לתחושת דחיפות באופן תכוף יותר.

 

טכניקות להקלה על תחושת דחיפות ולמניעת דליפת שתן מתוך דחיפות

מומלץ לנסות את כל השיטות שלהלן בכדי לשלוט בתחושת הדחיפות במתן שתן ולדחות את הביקור בשירותים לצורך הטלת שתן. לכל אישה תיתכן שיטה שונה שעובדת הכי טוב עבורה ולפיכך יש למצוא את השיטה האידיאלית ולהשתמש בה בשעת הצורך.

  1. יש לכווץ את שרירי רצפת האגן בעוצמה הכי חזקה שניתן ולמשך הזמן הכי ארוך שאפשר. יש להמשיך לעשות זאת עד אשר תחושת הדחיפות חולפת או עד אשר היא תחת שליטה. כיווץ שרירי רצפת האגן מכווץ גם את שרירי הסוגר של צינור השופכה וכך חוסם את הצינור ומונע דליפת שתן.
  2. יש לכווץ את שרירי רצפת האגן במהירות, בעוצמה הכי חזקה שניתן ואז להרפות. יש לחזור על פעולה זו של כיווץ והרפיה מספר פעמים ברצף. חלק מהנשים מוצאות שיטה זו יעילה יותר עבורן מאשר כיווץ למשך זמן ארוך כמו שמתואר בסעיף 1.
  3. יש להפעיל לחץ ממושך על הפרינאום (איזור המפשעה). ניתן לעשות זאת על ידי שילוב הרגליים או ישיבה על משטח נוקשה. פעולה זו שולחת מסר לשלפוחית השתן דרך מערכת העצבים כי מוצא השלפוחית סגור וכי עליה להמתין לפני שתוכל להתרוקן.
  4. מומלץ להסיח את הדעת בצורה הכי טובה שניתן. לדוגמא, ניתן לספור לאחור מ-100 במרווחים של 7. כל שיטה להסחת דעת שכלית או להרגעה היא טובה.
  5. יש להחליף תנוחה אם נמצא שזה מחליש את תחושת הדחיפות. יש נשים שמוצאות שהשענות קדימה יכולה לעזור.
  6. יש לקפוא במקום ברגע שישנה תחושת דחיפות. באם נחפזים להגיע לשירותים ייתכן שיהיה קושי לשלוט בתחושת הדחיפות וייתכן שהמצב אף יוחמר.
  7. מומלץ לא להיטלטל או להתנועע יתר על המידה. תנועה גורמת לזעזוע בשלפוחית השתן ועלולה להחמיר את תחושת הדחיפות.

 

סיכויי ההצלחה של אימון שלפוחית השתן

אימון שלפוחית השתן (ופיזיותרפיה של שרירי רצפת האגן במידת הצורך) מסייע לאחת מתוך 2 נשים עם דליפת שתן מתוך דחיפות. יש לזכור שלאחר “אילוף” מוצלח של שלפוחית השתן ולימוד הרגלים טובים יש להתמיד בכך לשארית החיים על מנת להמשיך וליהנות מהקלה/היעלמות התסמינים.